Høng Privatskole logo

Evaluering

Efter skoletid er der både brug for fordøjelse, ro, aktivitet og udfordring

Visdom, Venner & Vitaminer

Evaluering på Høng Privatskole og opfølgningsplan på Høng Privatskole 22/23

Alle elever på Høng Privatskole bliver evalueret gennem hele deres skoletid. Valg af evalueringsmetode afhænger af årgang, fag og i sidste ende den enkelte lærer. De mål der er beskrevet i årsplanerne, evalueres, når emnet/perioden afsluttes.


På Høng Privatskole er evaluering en naturlig del af vores undervisning. Dele af vores evaluering er lagt i faste rammer, andre dele er indsatsområder eller ad hoc evalueringer.

Denne plan skal give et samlet billede af, hvordan vi på Høng Privatskole arbejder med evaluering, som en naturlig del af vores arbejde med eleverne.


På Høng Privatskole undervises efter Fælles Mål: https://www.uvm.dk/folkeskolen/fag-timetal-og-overgange/faelles-maal/om-faelles-maal


Evalueringsplanen er en selvevaluering med det dobbelte formål både at være et internt værktøj, der kan være med til at udvikle vores undervisning og samtidig være en synlig oversigt over vores evalueringspraksis for alle interesserede.


Desuden beskriver planen hvorledes skolens evalueringspraksis lever op til gældende lovgivning.


Uddrag af lovtekst:

  • Skolen skal regelmæssigt underrette eleverne og forældrene om sit syn på elevernes udbytte af skolegangen.
  • Som led i undervisningen skal skolen løbende foretage evaluering af elevernes udbytte. Evalueringen danner grundlag for, at undervisningen tilrettelægges, så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger med det formål, at eleven så vidt muligt tilegner sig de kundskaber og færdigheder, der følger af de fastsatte slutmål.
  • Skolen skal regelmæssigt foretage en evaluering af skolens samlede undervisning og udarbejde en plan for opfølgning på evalueringen.


Løbende evaluering af skolens undervisning

Skolens ledelse og lærerne drøfter på lærermøder klasser og elever m.h.t. såvel faglige som sociale forhold. I forlængelse af ovenstående, drøfter skolens ledelse og lærere emner og opgaver i skolens aktuelle undervisning.


I foråret evalueres skoleåret og der drøftes opfølgning og indsatsområder for det næste skoleår i sammenhæng med evalueringen af skolens samlede undervisning. Aktuelle temaer fra skolens dagligdag drøftes løbende på forældremøder, lærermøder og bestyrelsesmøder.


Vi afholder løbende og mindst fire gange om året pædagogiske møder, hvor lærere og pædagoger evaluerer nyligt afviklede fælles projekter, temadage og/eller emneuger. På denne måde kommer friske erfaringer på bordet, og nye projekter og forløb tager udgangspunkt i denne viden. Vi evaluerer, så vi kan lære af vores erfaringer og bruge disse til forbedringer og justeringer i kommende projekter og aktiviteter.


Evaluering finder dagligt eller jævnligt sted både mellem lærer/elev, lærer/lærer og elev/elev. Dette for at sikre en dialog om den enkelte elevs potentialer, skabe rum for undervisningsdifferentiering og bevidstgøre og give eleven medansvar for sin egen læring.


Vi ønsker at løbende evaluering er en fast del af den samlede proces i undervisningen.


Elevrådets stemme er vigtig i vores evaluering og de bliver taget med på råd, når sagerne drejer sig om deres sociale liv eller ændringer af deres undervisningsrammer. Det giver rådet følelsen af ansvar og medbestemmelse.


Den daglige undervisning

  • Metodefrihed under ansvar
  • Klasse- og fagteams


Skolen følger ministeriets fælles mål og derfor evaluerer vi undervisningen i henhold til disse.


I faget Indskoling har skolen selv formuleret del- og slutmål for undervisningens indhold med udgangspunkt i Fælles Mål.


Lærerne planlægger deres undervisning og årsplaner ud fra givne kompetence- færdigheds- og vidensmål samt trinbaserede del- og slutmål. Vi lægger stor vægt på, at den enkelte lærer gør sig overvejelser omkring læringsstile og undervisningens indhold. Læreren har frihed til at benytte den pædagogik, didaktik og metode, som elevgruppen vil profitere bedst af, da dette varierer fra klasse til klasse.


Vi arbejder på følgende måde i forhold til klasse og fagteams. Vores fagteams har medlemmer fra alle klassetrin.


  • Klasseteamet består af primærlærerne - oftest dansk- og matematiklærer. De evaluerer den enkelte elevs faglige udvikling og sociale kompetencer. Alle lærere omkring eleven bør have kendskab til elevens potentialer og imødekomme disse, så eleven udfordres passende og kontinuerligt. Elevens standpunkt og opfyldelse af læringsmål ses igennem afvikling af årlige tests, afleveringsopgaver, mundtlighed, diskussioner, fremlæggelser, gruppearbejde, trivselsmålinger m.m.
  • Vores fagteams arbejder fælles om retningslinjer og målsætninger for hvordan Fælles Mål implementeres op igennem hele skoleforløbet for hvert enkelt fag. Fagteams vurdere ligeledes, hvilke læremidler skolen anvender og evaluere løbende disse i henhold slutmål.
    Skolen har både digitale læremidler og bog-systemer til rådighed.
  • Fagteams kan beslutte hvordan et kompetenceområde og del- og trinmål kan evalueres og således sikre et fælles niveau.
  • Fagudvalg mødes 6-8 gange om året.


Skole-hjemsamarbejdet

  • Samtaler/dialog
  • Skriftlige vurderinger
  • Løbende kommunikation via Intra/telefon


Vi bruger Skoleintra som den daglige kontakt mellem skole og hjem. Svære samtaler tages mundtligt og ikke skriftligt for at undgå misforståelser. Dette både lærer-forældre, men også forældre-forældre. Vi opfordrer ligeledes til et tæt samarbejde forældre i mellem.


Skoleåret indledes med et fælles forældremøde i august/september, hvor årets gang og indhold præsenteres og forældrene har mulighed for at planlægge kommende sociale klassearrangementer, der kommer i løbet af året.


På møderne er der faste temaer, som diskuteres i forældregruppen. Det kan være temaer som: forpligtende samarbejde, mobning, alkohol, rygning, digital dannelse m.m.

Vi afholder ligeledes et forældremøde i foråret, hvor skoleåret indtil videre gennemgås og forventninger til resten af året afstemmes med forældrene. Emner og aftaler fra forældremødet i skoleårets start, kan tages op igen og/eller nye emner.


Vi afholder to årlige skole/hjemsamtaler, hvor der er mulighed for at drøfte og få uddybet bl.a. elevernes udbytte af undervisningen, elevernes faglige standpunkt og deres sociale udvikling.


For elever med faglige eller sociale vanskeligheder gennemføres det antal samtaler, der er nødvendigt for den enkelte elev. Samtalerne er basis for aftaler mellem barm, forældre og skole om den nødvendige indsats. Der udarbejdes om nødvendigt handleplan for den enkelte elev.


Når vi byder nye elever velkommen, inviterer vi dem altid ind til samtale senest to måneder efter start hos os. Her evaluerer vi på opstart samt afstemmer forventninger og indgår aftaler for den enkelte elev. Det er vigtigt, at eleven får tid til at falde til i den nye klasse og omgivelser inden denne samtale afholdes.


Til hjemmet evalueres elevens faglige og sociale standpunkt årligt minimum to gange ved en mundtlig samtale med hjemmet og desuden tre gange i 8.kl og 9.kl via karakterer fra samtlige lærere. Det er væsentligt, at forældrene søger råd og vejledning hos de pågældende faglærere, hvis de oplever, at deres barn ikke indlærer optimalt eller mister lysten til arbejdet i disse fag. Vi kontakter omvendt også hjemmet, hvis vi oplever manglende deltagelse eller mistrivsel i enkelte fag. Lærerne evaluerer elevernes faglige udvikling ved hjælp af nedenfor beskrevne test og prøver.


Opstår der i årets løb uklarhed mellem skole og hjem om undervisningen eller andre forhold i skolens dagligdag, søges dette løst ved en samtale mellem hjemmet og klassens lærer/lærere. Kan man ikke her komme videre inddrages skolens ledelse i en fortsat drøftelse. Vi evaluerer løbende vores kommunikation mellem skole og hjem. Vi oplever, at vores nuværende kommunikation fungerer godt.

Test og prøver

  • ST-prøver og Mat-prøver
  • Skriftlige terminsprøver
  • Årsprøver
  • Test fra 0.klasse
  • National Ordblindetest


Der testes hvert år i dansk og matematik. Vi tester med ST-prøverne og Mat-prøverne. De enkelte test evalueres med teamet og relevante kompetencepersoner. Her aftales eventuelle nye tiltag samt individuelle opgaver tilpasset den enkeltes niveau og træningsbehov.


Lærerne afholder løbende test og evaluerer efter de enkelte delområder, for at sikre sig at alle elever har forstået det gennemgåede fagområde.


Vi afholder skriftlige terminsprøver for både 8.kl og 9.kl i den periode, hvor UVM tilbyder øveprøver. Vi ønsker at skabe en situation, der ligerne afgangsprøverne i 9.klasse så meget som muligt.


Vi afholder ligeledes mundtlige årsprøver for eleverne i 7.klasse og 8.klasse, da vi ønsker at eleverne øver sig i prøvesituationen og får et indblik i hvilke krav, der er til de enkelte prøver. I forbindelse med karaktergivningen og efterfølgende samtaler orienteres eleven om baggrunden for den tildelte karakter og de muligheder, eleven har for at forbedre sit standpunkt.


I 0. klasse laver vi bogstavprøven to gange om året. Bogstavprøverne undersøger bogstavkendskabet fra begyndelsen af 0. klasse til eleverne har tilegnet sig sikre, funktionelle og automatiserede færdigheder.


I 1. klasse laver vi ordlæseprøven to gange om året. Eleverne bliver afprøvet i læsning af enkeltord af stigende sværhedsgrad og vi tester her elevernes afkodning og ordforståelse. Dermed kan prøveresultaterne konkret beskrive hvert enkelt niveau i ordlæsningens udvikling.


I 2. - 4. klasse laver vi sætningslæseprøve. Her arbejder vi med sætninger, der systematisk går fra korte sætninger med korte ord til længere sætninger og mere sammensatte sætninger med gradvist sværere ord. Dermed ser vi niveauer i sætningslæsningens udvikling hos den enkelte.


Fra 3. klasse tester vi de elever, hvor der er mistanke om dysleksi. Vi benytter den nationale Ordblindetest og det er vores læsevejleder, der tester eleverne.


Høng Privatskole er certificeret UNICEF-Rettighedsskole og helt naturligt er arbejdet omkring elevernes trivsel og inddragelse en del af vores hverdag. Hvert år laver både børn og voksne en trivselsundersøgelse, der skaber grundlag for de punkter, som skolen sætter fokus i kommende skoleår.


Evaluering af arbejdsmiljøet på skolen gennemføres efter gældende regler hvert 3.år Undersøgelsen afvikles vha. spørgeskemaer, som der efterfølgende samles op på og udarbejdes nye retningslinjer efter.


UPV

Vi foretager en uddannelsesparathedsvurdering af eleverne i 8. og 9. klasse. I samarbejde med UU følger vi tæt op på, at alle elever starter på en ungdomsuddannelse. Vi har et godt og tæt samarbejde mellem skolens UU-vejleder og skolens lærere. Vores mål er at mindst 90% af vores elever påbegynder en ungdomsuddannelse.


Fravær

Vi fører dagligt fravær på alle elever og har i skoleåret 21/22 indført elektronisk fraværsregistrering i 8. og 9. klasse, hvor forældrene også kan følge børnenes fravær. I den forbindelse har vi også indført en fast procedure for kontakt til hjemmet ved bekymrende fravær. Her har vi allerede evalueret og forventer at indføre elektronisk fraværsregistrering for alle ved skolestart i august 2023.


Evaluering uden for klasselokalet

Det er naturligt, at vi evaluerer på vores undervisning i klasselokalet, men vi har også stort fokus på at undervisningen foregår alle steder, hvor lærerne skaber og fremmer faglige og sociale rammer, der øger elevernes kompetencer. Læring og evaluering finder naturligt også sted ved andre aktiviteter, herunder gruppearbejde, elevsamtaler, ekskursioner/studieture, elevrådsmøder samt sociale og kulturelle arrangementer. Vi har i løbet af året bl.a. følgende arrangementer:

  • Motionsdag
  • Team Rynkebyløb
  • Emneuge i efteråret og foråret
  • Kulturarrangementer for alle klassetrin
  • Elevrådsmøder
  • Skolefest
  • Julemarked
  • Fastelavn
  • Deltagelse i idrætsarrangementer med andre skoler
  • Deltagelse i kommunens tilbud ift. praktik, intro forløb samt individuelle praktikforløb.
Se evaluering og opfølgningsplan her
Share by: